zelf monteren

wilt u de kozijnen zelf gaan monteren?

Hoe meet je kozijnen correct in?

Veel mensen denken dat alleen professionals ramen correct kunnen inmeten, maar zo moeilijk is het eigenlijk niet. Je hebt geen duur gereedschap nodig en je hoeft ook geen vakman te zijn om je eigen ramen en deuren correct te meten.

Wanneer je kozijnen gaat inmeten, hebben we het over de belangrijkste maat van het kozijn: de buitenwerkse maat. Deze maat is bepalend voor de grootte van het kozijn. Om ervoor te zorgen dat er een mooi eindresultaat ontstaat, is het belangrijk dat het inmeten op de juiste manier gedaan wordt. Ga daarom bij het inmeten van kozijnen zeer secuur en precies te werk. De maat van een kozijn is afhankelijk van de wijze waarop het kozijn geplaatst wordt. Kozijnen worden altijd horizontaal en verticaal ingemeten om de breedte en de hoogte te bepalen.

Meet kozijnen altijd vanaf de buitenzijde van de gevel

Meet altijd op drie verschillende punten in de sparing (waarbij de kleinste maat leidend is)

Wanneer je een kozijn horizontaal gaat inmeten, is het belangrijk om de muur op drie verschillende punten van de sparing te meten, zodat je de juiste breedte kunt bepalen. Je meet bovenin, in het midden en aan de onderkant van het te vervangen kozijn. De kleinste maat is leidend bij het meten van kozijnen. Je trekt vervolgens 1 centimeter (0,5 centimeter aan beide kanten) van deze maat af, zodat je voldoende speling hebt. 

Je vangt de speling op door middel van compriband. Dit wordt gebruikt voor een regendichte afdichting tussen bouwdelen of bouwmaterialen. Compriband gaat vele jaren mee en zorgt ervoor dat lucht en water niet langs het kozijn naar binnen komen.

Nadat je je kozijnen horizontaal hebt ingemeten, ga je het kozijn verticaal inmeten, zodat je de hoogte van het kozijn kan bepalen. Je gaat in principe op dezelfde manier te werk als bij het horizontale inmeten van kozijnen. Je meet weer op drie plekken in de sparing en ook hier is de kleinste maat leidend. Het verschil met horizontaal inmeten, is dat er aan de onderzijde een raamdorpel aanwezig kan zijn. Wanneer deze niet aanwezig is, dan meet je van muur tot muur en haal je 1 centimeter van de totale maat af (0,5 cm aan beide kanten).

Wanneer er wel een raamdorpel aanwezig is, dan meet je vanaf de muur tot op de raamdorpel. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat deze dorpel schuin omhoog loopt en ongezien dus meer ruimte in beslag neemt dan je misschien zou denken. Je haalt bij muren met een raamdorpel in totaal 2 centimeter van de kleinste maat af (1 cm voor de dorpel en 0,5 cm aan beide kanten).

We sluiten deze blog af met een kleine disclaimer: dit zijn enkel een aantal tips om het inmeten van kozijnen eenvoudiger te maken. Onze tips gelden niet als definitieve leidraad. 

Heb je hulp nodig bij het inmeten van je kozijnen of heb je andere vragen na het lezen van deze blog? Wij helpen je graag! Neem daarvoor contact met ons op.

 

Contact opnemen
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.